Czym jest B2B Marketing?

104

B2B Marketing jest procesem, w którym korzystamy z wielopoziomowych narzędzi i działań, które następnie kierujemy do przedsiębiorstw. Działania te mają na przede wszystkim na celu realizację konwersji. 

Większość marketerów w Polsce jest przygotowywana przede wszystkim do pracy w obszarze B2B , nawet w firmach stosuje się zabiegi, które są nastawione na kupującego, zapominając tym samym o tym jak bardzo potrzebny jest B2B marketing. Jest to spowodowane tym, że w szkołach czy podczas różnych kursów, kładziony jest nacisk na konsumenta, a sam B2B Marketing jest umniejszany do organizacji imprez , robieniu ulotek czy zamawianiu gadżetów. 

Strategia nastawiona na biznes

B2B skupia się przede wszystkim na kliencie biznesowym i może dotyczyć zarówno usług jak i produktów. Marketing ten powinien zawierać inną treść niż ten skierowany do konsumenta prywatnego. Reklama w przypadku B2B jest pierwszym etapem współpracy, nawet jeśli już zainteresuje klienta. W kolejnych krokach musimy przygotować ofertę oraz jeśli jest taka potrzeba rozmowy handlowe, oczywiście wszystko to jest zależne od obszaru biznesu w którym pracujemy. Naszym celem powinno być jak najdłuższe utrzymanie relacji z klientem. 

Jak zacząć pracować w obszarze b2b marketingu ? Przede wszystkim musimy poznać swoją własną ofertę. Trzeba się zastanowić, jakimi kanałami iść w przypadku konkretnego biznesu. Musimy opracować grupę docelową , bo to dzięki temu możemy sprawdzić jakich kanałów ta grupa będzie używać. Powinniśmy dokładnie sprofilować klienta, określić wykształcenie, wiek, płeć, jakie obejmują stanowiska. Zwiększa nam to szanse na dotarcie do klienta i zainteresowanie go.

Jakie mamy kanały kampanii marketingowych?

Czasy sprzedaży B2B przez telefon mamy na szczęście już za sobą. Poniżej przedstawimy najważniejsze kanały. 

  • Social Media – wydawać by się mogło, że przy pomocy social mediów dotrzemy tylko do klienta indywidualnego- nic bardziej mylnego. Klienci biznesowi to zwykli ludzie, którzy również używają social mediów, tak więc jeśli ktoś po pracy zobaczy ofertę jakieś firmy, jest duże prawdopodobieństwo, że w czasie swojej pracy będzie chciał skorzystać z tej oferty już jako firma. Grupy tematyczne utworzone na facebooku to bardzo dobre narzędzia do sprzedaży usług. Nie możemy jednak działać zbyt nachalnie, raczej powinniśmy się udzielać np. w komentarzach udzielać rad. Potencjalny klient zobaczy, że znamy się na rzeczy, zobaczy nasz profesjonalizm i sam się do nas zgłosi. Oprócz faceboka czy instagrama mamy też Linkedin, który działa podobnie, z tym, że jest skierowany przede wszystkim do klienta biznesowego i treści zawarte w nim powinny być profesjonalne, choć ze zbyt dużą sztywnością też nie powinniśmy przesadzać. Linkedin to przede wszystkim kanał do kreowania własnej marki, warto więc kreować się w nim na profesjonalistę w swojej dziedzinie. 
  • Email marketing- Narzędzie to nie pochłania dużo czasu, a kampanie mailowe można w stu procentach zautomatyzować. Najważniejsze są jednak treści, bo to od nich wiele zależy. Mamy tu na myśli tytuł wiadomości oraz jej początek. Musi być na tyle atrakcyjny, żeby klient zechciał przeczytać ją do końca. 
  • SEO czyli pozycjonowanie- podstawowe działanie marketingowe, jakie możemy wdrożyć by zwiększyć ruch na swojej stronie. Musimy odpowiednio dobrać słowa klucz. 

Oprócz wyżej wymienionych kanałów mamy jeszcze takie jak :

  • eventy
  • pisanie bloga
  • tworzenie video
  • google Ads, Facbook Ads

Jak widać, Marketing B2B to bardzo szeroki temat, dzięki któremu możemy działać na wielu płaszczyznach. Najważniejszym krokiem jest dobra identyfikacja osoby, do której chcemy dotrzeć z naszą ofertą, a później odpowiednie planowanie. Dzięki temu możemy nabrać doświadczenia  i tworzyć świetnie prosperujące kampanie, które przyniosą firmie nowych klientów.

5/5 - (1)