Ile kosztuje współpraca z copywriterem?

225

Większość firm zdaje sobie sprawę z tego, że współpraca z copywriterem przynosi wiele korzyści i warto się na nią zdecydować. Są i tacy, którzy obawiają się wysokich kosztów i dlatego rezygnują z szukania specjalisty. Czasami sami próbują pisać teksty i działać w social mediach, innym razem w ogóle odchodzą od takiej formy promocji. Czy cena za copywriting rzeczywiście jest bardzo wysoka?

Jak wygląda cennik copywritera?

Na stronach agencji copywriterskich i freelancerów zajmujących się tworzeniem tekstów zwykle bez trudu można znaleźć cennik. Zazwyczaj podane stawki są orientacyjne. Powszechną praktyką jest podawanie ceny przykładowo w takiej formie „od 20 zł za 1000 zzs”, bez wskazywania górnej granicy. To rozsądne wyjście, ponieważ cena za copywriting zależy od wielu czynników, o czym przeczytasz niżej.

Cennik usług copywriterskich z reguły podzielony jest w zależności od typu zlecanego tekstu. Najczęściej wyróżnia się takie ich rodzaje: opisy produktów i kategorii, artykuły SEO, teksty eksperckie, artykuły blogowe, teksty na stronę www i reklamowe. To, że danego rodzaju treści nie ma w cenniku, wcale nie oznacza, że firma go nie oferuje. Zawsze warto o to pytać, kontaktując się mailowo czy przez podany na stronie formularz.

Rozliczenie za 1000 zzs czy za cały projekt?

Osoby niezwiązane z branżą copywriterską często zachodzą w głowę, o co chodzi ze skrótem 1000 zzs tak często stosowanym zarówno w cennikach, jak i w ogłoszeniach. Oznacza on 1000 znaków ze spacjami. Ich ilość można łatwo sprawdzić w edytorze tekstu wykorzystywanym do pisania. W pliku tekstowym na dysku Google weryfikuje się to poprzez wybranie opcji ‘Narzędzia’, a następnie ‘Liczba słów’.

Czasami stosowane jest rozliczenie na słowa czy znaki bez spacji, ale jest to zdecydowanie mniej powszechne. Przy projektach wymagających więcej kreatywności, w których ilość znaków ma drugorzędne znaczenie, stosuje się rozliczenie za projekt. Taka forma jest powszechna m.in. przy tworzeniu landing page. Tam najważniejsza jest wartość reklamowa, siła perswazji i nierzadko zabawa słowem. Teksty na stronie mogą być krótsze i tym samym mieć mało zzs, ale ich wartość okazuje się zdecydowanie większa.

Od czego zależy cena za copywriting?

W cennikach najczęściej cena podawana jest w ten sposób, że wskazywana jest najniższa wartość za dany typ tekstu. Oznacza to, że taki sam rodzaj treści może kosztować więcej lub mniej. Od czego to zależy? Przede wszystkim znaczenie ma temat. Tekst blogowy o urządzaniu wnętrz pisze się zdecydowanie łatwiej niż o spawaniu czy innych technicznych kwestiach. W związku z tym czas poświęcony na tworzenie obu artykułów się różni. Ma to przełożenie na cenę usługi. Wpływ na nią ma także m.in. to, czy klient podaje wartościowe informacje, czy research należy przeprowadzić samodzielnie, czy pisanie tekstu obejmuje jego optymalizację pod SEO, czy jaki jest oczekiwany czas realizacji zlecenia. To tylko kilka najważniejszych czynników, od których zależy cena za copywriting.

Czy warto inwestować w profesjonalny copywriting?

Każdy, kto współpracował z doświadczoną agencją copywriterską, potwierdzi, że warto podejmować takie działania. Dobre teksty niosą za sobą wartość choćby w postaci lepszego pozycjonowania strony czy większego zaangażowania internautów. Dodatkowo pozwalają budować świadomość marki i wizerunek eksperta.

5/5 - (1)